آغاز چهارمین روز ثبت‌نام کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) حمله دوباره ارتش یمن به ناو هواپیمابر آیزنهاور در دریای سرخ (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) درگیری پلیس و تظاهرات کنندگان اسرائیلی در تل آویو + فیلم فراخوان عراق برای تشکیل ائتلاف رسانه‌ای بین‌المللی با هدف افشای جنایات رژیم صهیونیستی سناتور آمریکایی: نتانیاهو یک جنایتکار جنگی است و نباید به کنگره دعوت شود حمله رژیم صهیونیستی به بعلبک لبنان یکی از رهبران حماس: ما به دنبال توافق کامل هستیم وکیل ترامپ: حکم دادگاه، شرکت دونالد ترامپ در انتخابات را متوقف نخواهد کرد منابع انگلیسی از وقوع حادثه در دریای سرخ خبر دادند (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) حمله حزب الله لبنان به مقر توپخانه رژیم صهیونیستی (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) کاردار سوئد به وزارت امور خارجه احضار شد سازمان ملل: غزه به ویرانه تبدیل شده است تظاهرات هزاران شهرک‌نشین در برابر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی باقری: پیوندهای قلبی بین ملت‌های ایران و بوسنی وهرزگوین انکارناپذیر است روسیه: ۱۵۰ اسیر اوکراینی و روسی مبادله شدند رسانه صهیونیستی: تل‌آویو توقف جنگ در مرحله دوم توافق را پذیرفته است معترضان خیابان‌های سراسر سرزمین‌های اشغالی را بستند یمن: تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن بدون پاسخ نخواهد ماند پیام تسلیت السیسی به مخبر شرط ترکیه برای بررسی احتمالی خروج نیروهایش از سوریه
سرخط خبرها

دادگاه عالی آمریکا نظرش را درباره حضور ترامپ در انتخابات اعلام کرد

  • کد خبر: ۲۱۵۴۲۱
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷
دادگاه عالی آمریکا نظرش را درباره حضور ترامپ در انتخابات اعلام کرد
دادگاه عالی آمریکا اعلام کرد، دونالد ترامپ می‌تواند در تمامی ایالات آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند و ایالت‌ها حق ندارند جلوی نامزدی او در انتخابات را بگیرند.

به گزارش شهرآرانیوز، دادگاه عالی ایالات متحده ممنوعیتی که دادگاه عالی ایالت کلرادو بر شرکت ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری وضع کرده بود را، لغو کرد و به ترامپ اجازه داد در این ایالت در انتخابات شرکت کند.

روزنامه گاردین در این‌باره نوشت: رای متفق‌القول دادگاه عالی آمریکا که در آن تصمیم دادگاه ارشد کلرادو برای ممنوعیت حضور نام ترامپ در برگه‌های رای این ایالت لغو شد، مسئله امکان نامزدی ترامپ در انتخابات در سرتاسر آمریکا را حل خواهد کرد.

دونالد ترامپ چندین پرونده جنایی در دادگاه دارد که ممکن است برای هر یک از آن‌ها به حبس محکوم شود، اما هر محکومیتی نمی‌تواند مانع نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ شود. با این‌وجود، بخش کوتاهی از قانون اساسی آمریکا به مواردی پرداخته که رد صلاحیت نامزد‌ها را در پی خواهد داشت. در بخشی از متن متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا آمده است: «شخصی که به‌عنوان یکی از مقامات ایالات متحده برای حمایت از قانون اساسی ایالات متحده قبلاً سوگند ادا کرده باشد، ولی بعداً علیه ایالت خود شورش کند یا به دشمنان وابسته آن یاری دهد، نمی‌تواند هرگونه سمت کشوری و لشکری را در ایالات متحده یا در هر یک از ایالات آن تصدی کند.»

این دستاویز حقوقی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ برای جلوگیری از نامزدی او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ بود؛ چرا که او به این متهم شده است که در ششم ژانویه ۲۰۲۱ تلاش کرد تا نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را باطل کرده و هوادارانش را به ساختمان کنگره فرستاد.

با این‌حال، دادگاه عالی آمریکا امروز اعلام کرد، متمم ۱۴ قانون اساسی این کشور بدین معنا نیست که ترامپ حق شرکت در انتخابات را نخواهد داشت. بدین ترتیب، بحث‌های حقوقی بر سر امکان حضور ترامپ در انتخابات به پایان رسیده و او می‌تواند مانند دیگر نامزد‌ها به فعالیت‌های انتخاباتی خود ادامه دهد.

پس از انتشار این خبر، ترامپ در شبکه اجتماعی خود به نام «تروث سوشال» به رای دادگاه واکنش نشان داد و آن را «یک پیروزی بزرگ برای آمریکا» دانست.

دادگاه عالی در حکم خود اتهام تشویق ترامپ به شورش را رد نکرد، بلکه تصریح کرد در متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا به ممانعت فرد شورش‌گر از تصدی مقام «ریاست‌جمهوری» اشاره مشخص و واضحی نشده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->